De komst van de iPhone 6 in Nederland is niet voor iedereen een voordeel. Het Verbond van Verzekeraars schrikt van het hoge aantal schade claims van de nieuwe iPhone 6.
Verzekeraars krijgen een waarschuwing om extra alert te zijn op fraude. Woordvoerder van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV), Rudi Buis, geeft aan verontrustende berichten te krijgen van schade aan smartphones. Het gaat hier om duizenden extra claims. Aangezien de iPhone 6 een extreem populaire telefoon is doen mensen de gekste dingen om het te financieren.
Niet nieuw
Dit fenomeen is echter niet nieuw in ons land. Onderzoek wijst uit dat telkens als Apple een iPhone op de markt brengt dit is terug te zien op het claimgedrag. Zo was er in 2008 de iPhone 3G, in 2010 de iPhone 4 en in 2011 de Iphone 5 die voor pieken zorgden bij de verzekeraars. Apple is helaas niet de enige boosdoener. Ook bij de lancering van de Samsung Galaxy S was er sprake van fraudeclaims.
De telefoons worden door verzekerden sneller als kapot gemeld dan het in werkelijkheid is. Dit om vervolgens, met de vergoeding van de verzekeraar, het allernieuwst model te kopen.
Wat doen de verzekeraars?
De verzekeraars hebben geleerd van het verleden en hebben hun schadebehandelingsproces aangepast. Zo worden er extra vragen gesteld om na te gaan of de schade wel gedekt is. Een andere truc van de verzekeraars is om te vragen het kapotte toestel op te sturen. Hierdoor denken potentiële fraudeurs twee keer na en scheelt het de verzekeraars een hoop geld.
Triest dat dit gebeurt. Uiteindelijk betalen we dit met zn allen, dit verlies voor de verzekeraar wordt doorbelast in onze premies.
Karin